DAJ BOH ŠŤASTIA TEJTO ZEMI
Pastorále z chrenovskej zbierky GAŠPARA DROZDA
VLADIMÍR GODÁR • MILAN RÚFUS • VILIAM JÁN GRUSKA
Vokálna skupina SKLO • Ján Vladimír MICHALKO • Folklórna skupina HÁJIČEK z Chrenovca-Brusna
Ladislav CHUDÍK • Dominik GARAJ • Emil TRGIŇA • Jozef PEŠKO
Audiokompozícia z pastorálnych piesní zapísaných v zbierke Gašpara Drozda (1799* – 1874), organistu a učiteľa v Chrenovci.
Tvorcovia audiokompozície:
Vladimír Godár:
Vianoce v Chrenovci (Na Božie narodenie / Na Nový rok)
Milan Rúfus:
Šla do Betlema rovná cesta (úvodná alúzia)
Budievajú ma zo sna zvony (záverečná alúzia)
Viliam Ján Gruska:
dramaturgia audiokompozície,
text titulnej koledy „Daj Boh šťastia tejto zemi”
Interpreti audiokompozície:
Ladislav Chudík
Vokálna skupina SKLO
Ján Vladimír Michalko (organ)
Folklórna skupina HÁJIČEK z Chrenovca-Brusna
Dominik Garaj (gajdy)
Jozef Peško (trombita, píšťalky, drumbľa)
Emil Trgiňa (heligónka)
Dominika Stráňavská (spev)
Nahrávky boli realizované v Kostole sv. Kataríny v Kremnici 13. augusta a 3. septembra 1993.
Realizácia nahrávky a zostrihu: MANDATAR, Štefan Minárik a Hubert Geschvandtner
Hudobná réžia nahrávky: Jaroslav Stráňavský
Notes: Anna Žilková, Viliam Ján Gruska, Ivor Ripka, Emil Trgiňa
Jazyková korektúra: Hana Hlôšková
Fotografie Kostola sv. Kataríny v Kremnici realizované v júli 2021 so súhlasom Národnej banky Slovenska – Múzea mincí a medailí v Kremnici.
Foto 2021: Karol Urban, Michal Urban
Design 1993: Jozef Gális
Design 2021: Tibor Lovas, BEBOP, s. r. o.
℗ 1993 AIA CENTRUM Viliam Ján Gruska
℗ © 2021 FEELING s.r.o., na základe licencie
o. z. Občianskeho združenia Archív Viliama Jána Grusku,
www.ViliamJanGruska.sk
* aktualizované podľa nových zistení v roku 2021
(Kližan, Erik: Pátranie po Gašparovi Drozdovi.
In: Prievidzský občasník, roč. 18, 2021, č. 4, s. 21 - 25. ISSN 1339-3669)
- Milan Rúfus: ŠLA DO BETLEMA ROVNÁ CESTA
(Ladislav Chudík)
Vladimír Godár: VIANOCE V CHRENOVCI – NA BOŽIE NARODENIE
(SKLO – JÁN VLADIMÍR MICHALKO) - Kyrie – Kirije elejson, radosť prišla juhasom
- Gloria – Slava Bohu na ňebi
- Credo – Hojže mili bratrove
- Sanctus – Svati, svati, najsvaťejši
- Agnus Dei – Už sme Ježiška viďeli
(Radovan Tomeš, Zuzana Páleníková) - Dona nobis – Kdiž sme ťeba Jezulatko
PISŇE PASTORALNE
(Folklórna skupina HÁJIČEK z Chrenovca-Brusna, Jozef Peško, Dominik Garaj) - Pastierske oznamy – trombita
- Cit bratre, či čuješ (Jozef Trgiňa)
- Hore vstávajte valasi a posluchajťe (Milan Trgiňa)
- Stavaj hore, stavaj bača
- Cit, cit, Ďuro, počuvaj
- Čo sa robi v Betleme
- Ach, včera zvečera (Pavel Trgiňa)
- Bratrove k jesličkam pobehňime (Jozef Trgiňa)
- Pastierske oznamy – trombita
Vladimír Godár: VIANOCE V CHRENOVCI – NA NOVÝ ROK
(SKLO – JÁN VLADIMÍR MICHALKO) - Kyrie – Kirije, kirije, dobre je
- Gloria – Slava Bohu na ňebi
- Credo – Verime, verime Pana Jezu Krista
- Sanctus – Svati, svati, svati spivajme
- Post Elevationem – O, blahoslaveňi všetci kresťaňi
- Agnus Dei – O, beranku Boži
- Aria – Ach, daj nam svati pokoj
(Zuzana Páleniková, Alena Lehotayová) - Milan Rúfus: BUDIEVAJÚ MA ZO SNA ZVONY
(Ladislav Chudík) - Daj Boh šťastia tejto zemi
text: Viliam Ján Gruska
Folklórna skupina HÁJIČEK z Chrenovca-Brusna,
Dominika Stráňavská (8 r.), Jozef Trgiňa (37 r.), Jozef Paulík (78 r.)
Milan Rúfus: Šla do Betlema rovná cesta
(Ladislav Chudík)
Šla do Betlema rovná cesta.
Svietila hviezda, všetko bolo prosté.
A za nábožných piesní
sny našich otcov večne putovali
po starom moste.
Fotobleskom jedinej strofy, presne a kompletne,
pomenoval básnik svet, trvajúci celé stáročia.
Svet, ktorý mal vtedy pred sebou ešte veľa budúcnosti.
Svet vnútorne pevný a práve touto samozrejmou pevnosťou
zvnútra vzdorujúci živelným pohromám vlastných dejín.
Budete počúvať posolstvo toho sveta.
Jeho prostú a tak samozrejmú výpoveď,
aká vie byť iba výpoveď detí.
Oných maličkých,
ktorí podľa Kristovej metafory
patria v nebeskom kráľovstve
medzi tých najväčších.
Spievavali to veľké deti, dospelí,
ktorí sa, akoby podľa evanjelia,
vedeli premeniť a byť ako deti.
Bolo im teda otvorené
a dovolené dospieť k tvarom,
ktoré sa dotýkajú absolútna.
O VIANOČNÝCH PASTORELÁCH
Vianoce sú príležitosťou, ktorá inšpirovala a inšpiruje veľký a pestrý prúd tvorivosti vo všetkých druhoch umenia i vo všetkých jeho rovinách – od ľudového, po vysoko štylizované, od sakrálneho po profánne, až po prejavy späté s Vianocami len voľnými väzbami.
V našich historických hudobných prameňoch sa zrkadlí celé bohaté spektrum tejto tvorivosti: dobová, figurálna hudba konkrétnych autorov, ktorej prednes vyžadoval školených hudobníkov, repertoár vianočných duchovných latinských a slovenských piesní rozmanitého pôvodu a stvárnenia, ktorý žil na našom území ako súčasť európskej hudobnej tradície a bol predmetom záujmu vydavateľov cirkevných spevníkov a v liturgii sa uplatňoval ako spoločný spev veriacich, aj ako piesne a koledy späté s ľudovými zvyklosťami ...
O ZBIERKE GAŠPARA DROZDA
Zbierka Pisňe pastorálne Gašpara Drozda je cenným ohnivkom v reťazi hudobných prameňov vianočnej pastorálnej hudby na Slovensku. Poskytuje vzácny obraz o pestrosti tejto produkcie a dokumentuje aj konkrétne svojím „osudom“ životnosť tradície pastorely u nás.
Obsahom zbierky G. Drozda sú jednak staršie duchovné piesne známe z tlačených kancionálov už zo 17. storočia, pastorálne piesne, jednoduché lyricko-idylické árie, malé dramatizované kantáty s pastierskymi námetmi, ako aj skladby parafrázujúce časti omše. Niektoré z nich, prípadne len ich nápevy či texty, sú zaznamenané v starších prameňoch, napr. v známych zborníkoch vianočnej hudby františkánskych hudobníkov P. Juraja Zruneka a P. Paulína Bajana ...
O JAZYKU ZBIERKY A TLAČENÝCH TEXTOCH PASTOREL
Duchovná tradícia je výrazným integračným faktorom celého etnického spoločenstva, korektívom jeho života.
V súčasnom bezbrehom prívale cudzích hodnôt i cudzieho braku sa čoraz zreteľnejšie kryštalizuje sila poetického slova, sprostredkujúceho domáce kultúrne hodnoty.
Texty pastorálnych piesní (pastorel) zbierky Gašpara Drozda, ktoré tu uvádzame v tlačenej podobe, preukazne dokumentujú hodnoty a kontinuitný vývin tradičnej slovenskej náboženskej piesne. Stoja na rozhraní epického a lyrického žánru. Funkcia rýmu v nich nie je výrazná, lebo jeho preferovanie by ohrozilo melódiu, ako hlavný činiteľ ...
O ZRODE AUDIOKOMPOZÍCIE
Na jar 1989 nachádza Emil Trgiňa, umelecký vedúci folklórnej skupiny v Chrenovci-Brusne, u rodiny Blahodara Kollárika zbierku „Pisňe pastoralne“, zapísanú Gašparom Drozdom. Folklórna skupina niektoré z nich nacvičí a spontánne interpretuje na svojich vystúpeniach.
V decembri 1991 sa začína v Chrenovci a mnohých iných obciach a mestách Hornej Nitry tradícia podujatia Dni kolied kresťanov Slovenska, dramaturgie a realizačnej garancie ktorých sa ujíma AIA CENTRUM Viliam Ján Gruska.
Dramaturg oslovuje skladateľa Vladimíra Godára a ten prijíma návrh spracovať niektoré pastorely zo zbierky G. Drozda. Vznikajú celky ...